Miljö

Förskolan Grönsakslandet består av två avdelningar med tillhörande gårdar, där miljöerna är tydligt utformade utefter barnens mognadsstadier på de olika avdelningarna.

Småbarnsavdelningen Ärtan

Hur miljön är utformad

På vår småbarnsavdelning Ärtan är alla våra miljöer välplanerade i syfte att ge barnen möjlighet att utveckla motoriska och grundläggande kognitiva kunskaper. Vi erbjuder en variation av olika material och miljöer där barnen kan utforska och utvecklas genom att använda sina sinnen.

Utomhusmiljö

Småbarnsavdelningen Ärtan har en egen gård som är anpassad till de utvecklingsstadier barnen befinner sig i. Gården erbjuder ett flertal olika stationer för sensorisk lek och en sensorisk trädgård.

Ärtans sensoriska trädgård. Den lilla trädgården består av stigar i olika material såsom sand, jord, gräs och trä, och även växter med olika färger, dofter och texturer. Här kan barnen utforska miljön och materialen med hjälp av syn, känsel och doft.

Ärtan har ett flertal olika stationer för sensorisk lek placerade runtom på gården. På bilden ovan ser ni en av dessa stationer. Här kan barnen med hjälp av sin hörsel utforska de olika materialens ljud när flaskorna skakas.

Inomhusmiljö

Ärtans inomhusmiljö består av ett större rum med samlingsplats och bord för måltider, ett rörelserum och en ateljé. I Ärtans samlings- och måltidsrum har vi placerat olika stationer för lek och utforskande som barnen kan nyttja mellan samlingar och måltider. 

Ärtans rörelserum. Här kan barnen med hjälp av de mjuka klossarna bygga och forma olika hinder att ta sig ann. Här får barnen möjlighet att utveckla sin motorik genom rörelse.

Ärtan har flera olika stationer för lek och utforskande i sin innemiljö. Bilden visar en av dessa stationer, här får barnen möjlighet att utforska olika naturmaterial med hjälp av känsel och syn.

Storbarnsavdelningen

Hur miljön är utformad

På vår storbarnsavdelning Moroten erbjuder vi välplanerade miljöer där barnen kan utveckla sin kognitiva förmåga och sina inre scheman. Morotens miljö erbjuder platser och material som ger barnen möjlighet till nya upplevelser, intryck och utforskande.

Utomhusmiljö

Storbarnsavdelningen Moroten har en egen gård anpassad till barnens utvecklingsstadie. Gården består av olika miljöer som främjar rollspelslek och flera stationer där barnen kan utforska och testa för att få nya kunskaper. 

Morotens klätterställning. Klättrrställningen är byggd av material från förskolans egen trädgård. Klätterställningen och miljön runt klätterställningen bjuder in till rollek. Här kan barnen utveckla sina kognitiva förmågor genom fantasi. 

En av Morotens utomhusstationer. Här får barnen på eget initiativ testa på och utforska odling. Genom denna station kan barnen skapa ny kunskap om växter och olika ekosystem.

Inomhusmiljö

Morotens inomhusmiljö består av ett större samlings- och måltidsrum, ett teaterrum och en ateljé. 

Morotens teaterrum. Här får barnen möjlighet att utforska genom rollek och fantasi. Genom rollek får barnen möjlighet till assimilering av nya kunskaper och på så sätt utvecklas barnen sina kognitiva förmågor.

Morotens ateljé. Här får barnen möjlighet att använda sig av olika material för skapande. Här kan barnen även utföra olika experiment. Genom skapande och experimenterande kan barnen utvidga sina befintliga scheman men även göra upptäckter som gör att barnen behöver omforma sina inre scheman.

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång